Otvorený list Prezídiu Dobrovoľnej požiarnej ochrany SR vo veci členských preukazov

Autor: Adam Puškár | 12.8.2019 o 13:47 | (upravené 12.8.2019 o 14:01) Karma článku: 10,02 | Prečítané:  5352x

Na 5. zasadnutí snemu Dobrovoľnej požiarnej ochrany SR (DPO), konanom dňa 27.04.2019, došlo k predstaveniu nového členského preukazu (ČP) dobrovoľných hasičov. 

Snem DPO alebo teleshopingová prezentácia?
Veľmi nešťastne a nevhodne došlo zo strany vedenia DPO k zavedeniu ČP, v ktorých je pevne zakomponovaná (aj vizuálne) zľavová karta spoločnosti Cashback World. Jej princíp je rovnaký, ako pri každej inej zľavovej, vernostnej karte – zákazník nakupuje výrobky a služby so zľavou.  Keď nezaujatý divák sledoval zasadnutie snemu DPO tak mal miestami pocit, že ide o teleshopingovú prezentáciu predajcu nových hrncov, než predstavenie nového ČP na sneme DPO. Ako inak hodnotiť vyjadrenia pána zo spoločnosti zľavových kariet typu:
„Táto karta vie urobiť jednu krásnu vec – dá vám dovolenku raz za 5 rokov zadarmo! Komu by sa to nepáčilo?...Ako by Vás tešilo, keby to zaplatili tie spoločnosti, ktorým vy platíte?...Keď budete ČP s veľkou hrdosťou používať, tak tú dovolenku zadarmo pre rodinu alebo čokoľvek  nie je špatné.“

Ide pritom o zavádzanie, karta nikomu dovolenku nedá a vôbec nie zdarma. Spotrebiteľ len získava zľavy a ich niekoľkoročný súčet by mal byť v hodnote dovolenky. Pritom argument „dovolenka zdarma pre celú rodinu“ sa pri zavádzaní nových ČP objavuje opakovane, avšak nikdy nebolo vypočítané, koľko tovarov musí človek nakúpiť, aby sa výška zliav vyrovnala cene rodinnej dovolenky. Možno by sme z tohto výpočtu zostali nemilo prekvapení – pri priemernej cene dovolenky pre štyri osoby vo hodnote 2.000,- eur je v období 5 rokov pri priemernej výške zľavy 2,5% potrebné platiť mesačne za tovary a služby „len“ 1.333,- eur, spolu 80.000,- eur za 5 rokov. Naozaj maličkosť.
A samozrejme nechýbala ani ilúzia pocitu výnimočnosti pre účastníkov snemu, ktorí dostali svoje ČP so zlatým písmom, „kým ostatní bežní (hasiči) čiernym“. Pre niekoho zrejme neodolateľná ponuka. Na záver snemu ešte nechýbal „presvedčivý“ argument zo strany generálneho sekretára DPO o výhodnosti zavedenia ČP so zľavovou kartou:
V ČR sa elektronický preukaz zavádza, ale bez možnosti zliav a stojí 4 koruny. My to máme zadarmo.“ Nuž, úspora 0,15,- eur pre dobrovoľného hasiča zrejme nestojí za totálne spoločenské znehodnotenie jeho členského preukazu.
Výslovne reklamný tón neobišiel ani oficiálnu stránku DPO, kde sa opäť argumentuje skvelými zľavami a rodinnou dovolenkou: „Zhruba po piatich rokoch pravidelného používania členského preukazu v obchodoch si takto môže každý dobrovoľný hasič našetriť na jednu zaslúženú rodinnú dovolenku!
V zľavovej karte je však zakomponovaný aj prvok pyramídy, v ktorej sú zaradení všetci členovia DPO:  „Zakaždým, keď v rámci združenia DPO SR vznikne nárok na Extra Bonus (napríklad ak 2000 dobrovoľných hasičov nakúpi u partnerov Cashback World priemerne za 50 EUR), získa jeden dobrovoľný hasič so štatisticky najväčším objemom nákupov extra odmenu: Darčekovú nákupnú poukážku Cashback World v hodnote 300 EUR.

Členský preukaz hasiča = zľavová karta
Nie je mojím cieľom kritizovať princíp zľavových kariet a je na uvážení každého jednotlivca, či si nejakú podobnú kartu zo širokej ponuky vyberie a bude ju pri nákupoch využívať. Absolútne neetické a nesprávne sa však javí to, že takúto zľavovú kartu vedenie DPO integruje do členského preukazu a dôvodí výhodnosťou v podobe bezplatnosti tejto operácie a údajnou rodinnou dovolenkou zdarma. Takáto argumentácia však neobstojí, nakoľko je síce pravdou, že zľavová karta v ČP je pre člena DPO bezplatná, avšak pravdou je aj to, že zľavová karta je bezplatná pre kohokoľvek, tak ako to uvádza sama spoločnosť Cashback World: „Je jedno, ako sa zaregistrujete do Cashback world – je to vždy bezplatné“
Ak by akýkoľvek dobrovoľný hasič po tejto zľavovej karte zatúžil, tak si ju mohol bezplatne objednať bez toho, aby sa ňou vizuálne aj obsahovo znehodnotil členský preukaz. Takýmto postupom vedenie DPO zneužilo dôveru svojich takmer 100.000 členov a z ich členských preukazov spravilo komerčnú záležitosť, čím zahanbilo držiteľov týchto preukazov. Argumenty typu, že karty boli zadarmo a hasiči môžu využívať v obchodoch zľavy, žiaľ neobstoja. Dnes nie je zdarma nič a je prirodzené, že obchodná spoločnosť rada rozdala bezplatne karty hasičom, pretože tým získala 100.000 nových držiteľov kariet, ktorých by inak musela pracne hľadať. Dobrovoľní hasiči sa pri svojej činnosti potykajú s množstvom problémov – finančných, personálnych, organizačných, materiálnych atď. Skutočne si nemyslím, že ktorýkoľvek člen DPO potreboval zmenu členského preukazu, keďže pôvodné „papierové“ preukazy slúžili bez problémov desiatky rokov a majú zodpovedajúcu úroveň, o čom svedčí aj to, že sú platné aj naďalej.

Nabudúce reklamné logo na uniformu?
DPO je nezávislá organizácia, zriadená zákonom. Ako sa nezávislosť zlučuje s tým, že členské preukazy sú zároveň vernostnými kartami súkromnej spoločnosti? Na dôveryhodnosti celého projektu určite nepridá ani fakt, že generálny sekretár DPO vystúpil v propagačnom videu ohľadom ČP, ktoré bolo zverejnené na kanáli AGAU PETRAM, čo je obchodná spoločnosť, ktorá agendu ČP pre DPO zabezpečuje, no zaoberá sa predajom drahých kovov a diamantov.

Otázkou zostáva, či vďaka tejto marketingovej filozofii vedenia DPO môžu dobrovoľní hasiči v budúcnosti očakávať napr. logo rýchleho občerstvenia na majákoch hasičských vozidiel či nahradenie štátneho znaku na uniformách obrázkom pracieho prášku, pretože tieto spoločnosti poskytnú zľavu na svoje výrobky hasičom?

Dobrovoľní hasiči obdržali znehodnotené preukazy, kým obchodná spoločnosť získala na podnose takmer 100.000 nových potencionálnych zákazníkov. Nečudo, že na sneme zástupca spoločnosti AGAU PETRAM  ďakoval vedeniu prezídia DPO za extrémne dobrú spoluprácu. Spolupráca zrejme extrémne dobrá aj bola, ale len na prospech súkromnej spoločnosti a nie pre DPO a jej členov. Ďalšie oprávnené otázky sú, kedy prebehlo ponukové konanie na partnera na zľavy pre ČP, aké boli podmienky tohto konania, kto a kedy vykonal vyhodnotenie ponúk, kedy došlo na Prezídiu DPO k prerokovaniu a schváleniu tohto dodávateľa?

Na základe vyššie uvedených skutočností žiadam vedenie DPO o prehodnotenie svojho prístupu k novým ČP.

S úctou JUDr. Adam Puškár, člen DPO

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Rada "vyhýbajte sa stresu" je nanič, vraví psychiater

Rady, ako sa v dnešnej dobe nezblázniť.

Bugár odkázal Kiskovi, že nemá vynášať, lebo sám zle dopadne

Prípad údajného vydierania exprezidenta rieši NAKA.


Už ste čítali?